Rabu, 23 Mac 2011

Mentaliti kita terhadap Sijil Pelajaran Melesia.

x tahu gambar ni tahun berapa
Seperti gambar di atas,kita bakal menyaksikan detik2 indah sedemikian malam ni di buletin utama. Mulalah tunjuk detik2 sedih keluar air mata,betapa berbaloinya dia belajar sampai ke pagi,tunjuk pelajar yang berasal dari keluarga miskin,tapi boleh dapat 18A,expecially yang tinggal pedalaman,Sabah,Sarawak dan Pahang. Tunjuk betapa satu melesianya negara kita dgn menggabung 3 kaum utama yang mendapat result gempak. Tunjuk betapa gembiranya graduan sekolah menengah ini dgn video mereka peluk2 dan ketawa.


Dulu tyme aku pergi ambil result,PMR n SPM, aku pergi sorang2.So,xdalah gambar aku dan mak bapak aku dgn slip putih yang banyak A,dan betapa indahnya waktu itu. Tyme aku ambil result UPSR pun,dorg x da. Semua jenis penilaian ini,aku bawa balik rumah dan tunjuk. Aku masih ingat tyme SPM,aku dapat 22A,kalah nur amalina,tapi aku x paham,kenapa aku x masok tv. Aku balik,dan tunjuk mak bapak aku. Betapa terkejut dan gembiranya mereka smpai buat backflip 5 kali then summersault macam nani,pastu aku di raikan 7 hari 7 malam,bermacam-macam acara di buat,marhaban,nasyid,ghazal,tarian sumazau,parti tu sudah macam festival cuti2 malesia,siap ada kereta berhias lg.


Ok,aku tipu. 


Sebenarnya,kedua mak bapak aku cool ja bila tau result aku mcm mana. Janji anak dia dapat pendidikan,yang mereka x berpeluang rasai,itu sudah cukup. Dan aku rasa,aku sudah puaskan hati mereka.,dan hati sendiri.


Waktu form 5,kita xkan lari dari psycho dari cikgu2 kita.

belajarlah kamu sebelum kamu menyesal.
SPM tu adalah masa depan.
SPM adalah penentu hidup.
Kalau mau jadi kuli,x payah ambil SPM



Bullshit. Macam mana boleh jadi cikgu mereka2 ini? Ada yang siap ugut lg,xnak bagi ilmu yg dorg ajar berkat dorg. Fak! Serius,susah nak jumpa cikgu mcm Onizuka,cikgu yang ajar kita ttg kehidupan,bukan ajar macm mana masuk dalam sistem dan akur dgn sistem. 


Aku bersyukur dapat mak bapak aku,jenis yang cool ja,walaupun dorg x ajar aku bahana kapitalisme,ajar aku jd seorng anarkis,ajar aku fak kerajaan. X macam parent lain,yang marah gila2 dgn anak mereka yg x dapat bnyak A dalam result.

Teori aku - selalunya yang jenis tekan anak dia utk dpt result SPM yg gempak adalah parent yang berpendidikan yang tinggi2.Macam,cikgu,doktor,pegawai kerajaan E41.Lebih kuranglah. Sebab dorg mau jaga status mereka,yg kononnya,mereka adalah keluarga berpendidikan. Bagi keluarga yang memburuh siang malam,kerja jd cleaner,angkat beras,kerja bawah panas,mereka jarang marah anak mereka sekiranya keputusan SPM mereka agak membebalkan. Ini kerana,bagi mereka,menjadi insan yang berbakti kepada masyarakat adalah lebih penting berbanding belajar tinggi2,lepas tu kerja kerajaan,korup! Kerja x buat! Melambatkan proses2 pembayaran,urusan dan mcm2.



Memang betul,SPM adalah medium kita untuk mendapatkan rumah teres dua tingkat,BMW 5 series,Ipad,baju john master. Tapi tidaklah smpai penentu hidup dan takdir. Tidaklah bermakna,gagal SPM,gagal dalam kehidupan,gagal menjadi manusia.Tidak! Selepas SPM,ada banyak cara lg untuk kita bina kehidupan yang kita mahu. Apa beza kau gagal SPM sebab kau main skate hari2,tapi lepas tu ko jadi pro skater,ada brand sendiri,ada franchise sendiri,ada skate park sendiri - berbanding budak study oversea,lepas tu balik,kerja kontrak 10 tahun,kerja bawah sistem yang menjengkelkan? 


So,sejauh mana SPM boleh mempengaruhi hidup kita sebagai manusia? BTW,ini negara Melesia,d mana negara yang orgnya,yang lebih menerima persepsi dari org yang ada degree,master dan PHd. Setakat ada SPM,kau mau bersuara,baik ko diam,tulis blog,kumpul followers ramai2,then mind fuck,baru boleh. Macam Husin dalam Zombie Kg.Pisang,yang tidak ada SPM tp dia ada wawasan,tp siapa yang hendak dgr? Ini baru di Kg.Pisang. 


SPM adalah salah satu jenis penilaian akademik sahaja. Tidak bermakna melalui SPM kita boleh tentukan dia bodoh,malas,bengap.lembap,bingai,dupang dan mcm2 lagi. Dan mereka yang mendapat bnyak A,tidak tentu lagi yang mereka boleh memperjuangkan hak rakyat yang semakin lama semakin tertindas.


So,just SPM is not enough! Suck it!



























4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yang tekan anak2x belajar..sebab nak ubah nasib..kalau tak tekan kecik2x..dah besar..takda nya berubah/

qierana berkata...

tekan2 utk dapat 18A utk SPM?

Tanpa Nama berkata...

setuju dgn kau bro.spm cemerlang dan melanjutkan pengajian di ipt bukan satu tiket untuk menjadi kaya di malaysia ni.aku cemerlang spm dan lanjutkn pelajaran di ipt.tp itu bukan tket utk segalanya.mkn gaji dlm lingkungan rm 5-6k bkn boleh menjadi kaya.beza dgn bngsa cina yg didik anak bkn akademik saja,tp ilmu hdup..rajin berdikari n kuat usaha..kita bngga bngsa kita sbgai pndekar tp hakikatnya,bngsa diorang dh menjadi pendekar ekonomi di malaysia.bkn perkauman,share bnda yg nyata..peace

qierana berkata...

Baru tadi,sy berbicara dgn kwan betapa hardworking nya bangsa ini,sgt setuju dgn encik. Btw terima kasih singgah d blog yg usang ini,terima kasih :)