Khamis, 14 April 2011

Cerita pasal Sarawak

Kita sebagai rakyat melesia yang kononnya satu melesia,apa yang kita tahu pasal Sarawak? Gambir? Haha.. Lagi???  Gadis Sarawak?? Cute kan? Chinese look. Ok,serius apa lg? Actually aku pun x tahu sgt pasal negeri paling luas d bumi melesia ini. Siapa itu Rentap,siapa itu Mat Taib,siapa itu Brian Lomong anak Gunyong.Aku x tahu. X tahu apa hasil negeri dorg ni secara fakta yang persis.

Kamu rakyat yang kononnya satu melesia tahu apa? Kini,setiap hari d tv3 ada menyiarkan rancangan Sayang Sarawak. Memang bangang kalau kamu ckp rancang ni tunujuk betapa perihatinnya kerajaan terhadap Sarawak. Nnt parlimen Sabah bubar,Cinta Sabah pulak setiap hari. Serius shit aku menyampah. Malam pun sama jugak. Semua pasal Sarawak. Dato itu rasmi surau lah,pecah tanah lah,tanam tiang lah. Kemon lah. Cukup2lah berlakon. Kita,kalau nak buat benda baik,x payah menunjuk-nunjuk.X payah establish. X payah mau heboh satu dunia. Buat ja lah,benda baik yang ko nak buat tu. Janji ko ikhlas,cara ko halal,Insya-Allah tuhan bagi ganjaran setimpal.

Lagi satu,kenapa tidak tunjukkan penduduk tempatan,orang2 asli Sarawak yang kena halau dari tanah nenek moyang mereka sebab mau buat empangan? Kenapa x tunjuk?  Kalau tunjukpun,mesti dorg cover baik punya : cakap kerajaan dah bagi pampasan yang setimpal. X pun buat statement babi- penempatan baru mereka lebih gempak dari tanah nenek moyang mereka. Kepala nenek moyang kau.

Yang Sebenarnya.
Telah banyak berlaku penindasan dan penafian hak pada masyarakat org asli d Sarawak ini. Cukup ambil kes empangan bakun suda tunjuk betapa kejam dan kapitalisnya dasar kerajaan kita ini. Mereka di halau dari tanah nenek moyang mereka sendiri. Apa yang lebih teruk dari ini? Di situlah mereka hidup. Di situlah mereka berkeluarga. Di situlah mereka belajar menjadi seorang manusia. Penempatan baru? Itu semua janji-janji babi. Penempatan baru lebih kecil,pampasan  juga tidak setimpal. Tanah yang diberi juga tidak sesubur tanah asal mereka. Macam mana mau makan? Duit pampasan? Cuba ko suruh Datin Rosmah tinggal d hutan simpan bukit nanas,suruh dia hidup x payah pakai duit,nak makan berburu,becucuk tanam.Mau mandi pergi sungai. Ko rasa boleh? Begitu jugaklah orang2 asli ini,apa mereka mau buat dengan not2 ringgit melesia tu? Pg cc maen counter strike? Fak.

Akhir kata,semoga semangat Rentap,Rosli Dhoby,dan Shariff Masahor masih ada di kalangan rakyat Sarawak,terutama sekali anak-anak mudanya.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aaahhaha aku fikir aku jak yang menyampah tgk syg sarawak tu, rupanya ada kwn gak...ish ish, besa la kerajaan, mana bole lawan..nnt masok isa....nnt silap hari bulan, SABAH lagi tu jd mangsa

Tanpa Nama berkata...

Jangan Suka Memberontak Dan Menentang
Ibnu Abbas r.a menerangkan, bahawasanya Nabi SAW bersabda:”Sesiapa yang tidak menyenangi kepala pemerintahannya hendaklah ia bersabar kerana sesungguhnya orang yang keluar dari mentaati pemerintahan nescaya dia mati sebagaimana mati di masa jahiliyah.”(Bukhari dan Muslim)

sabar je la

qierana berkata...

Itu zaman Ibnu Abbas. Di mana zaman prinsip Islam di asimilasi secara ekstrim. Sekarang? Masih mahu duduk diam,kena tipu Utusan Melayu,kena tipu Buletin Utama,kena tipu politikus2 yang membuncit diri dan keluaraga sendiri?

Bila kita memperjuangkan hak,kita akan dicakap pembangkang. Kita akan di label pemberontak.

Salah satu asas dalam politik Islam adalah Al-Hakimiah.Di negara melayu ini,mana keadilannya?

Ingat,zaman nabi lain.Pemerintahnya adalah pure pemimpin.Bukan sekarang. Kalau Abu Bakar masih hidup sudah lama kroni2 ini di hapuskan.