Sabtu, 29 Januari 2011

Kebersatuan.

Selain penuh dengan pancaroba dan status facebook yang menggelikan,hidup ini juga penuh dengan pelbagai etnik dari segenap tanah subur di bawah lapisan ozon yang menuju kebocoran ini. Asia,Afrika,Eropah dan Hemisfera Barat.4 nama ini mewakili populasi yang sedang berada di planet bumi. Namun begitu,hubungan atas nama manusia satu bumi tidaklah sebagus mana. Krisis,isu,perang saudara,itu semua semakin sebati dan semakin mengada-ngada.Ok,aku x mau ckp pasal hubungan manusia satu planet bumi ini,sebab leceh. Mau google sana-sini untuk cari isi.Sorry bro,im not fagger(faggot blogger). Aku mau cakap pasal hubungan siswazahdin-siswazahwati di Universiti Melayu.Ya,ko tau apa itu Universiti Melayu,universiti yang paling melayu di negara 1-Malaysia ini mengalahkan Universiti Malaya dan MSU(Malay Speaking University). ;)

Universiti Melayu ada lebih 20 program dan kesemuanya adalah melayu dan mungkin 2% adalah bumiputera dari Sabah dan Sarawak,dan 1% adalah orang asli tanah semenanjung yang tidak mengaku melayu. Dan aku rasa penganut universiti ini mungkin mencecah puluh ribu.Kot? So,kalau ko masuk universiti ini kelak,ko x payah takut nak acu jari telunjuk kau kat penganut2 U ni tyme kat traffic light kat pintu masuk,sebab kebarangkalian untuk berjumpa budak yang berlainan fakulti adalah 3%. So,kalau ko nak mengacau gadis2 U ni pun,ko x yah takut,comfirm x jumpa punyalah,tapi kalau terjumpa,pastu dia simbah air sirap pada muka kau tu,memang qada dan qadar kau la kot.

Okay,enough with the BS.Cuba bayangkan yang sekiranya kesemua penganut2 ini saling mengenali satu sama lain dan menjadi rakan aktif di facebook masing2. Apa akan terjadi? Mesti ada pro dan kontrakan? Then fak u. Aku hanya nampak benda ni positf. Apa buruknya sekiranya mereka semua ini saling berhubung,saling mengenali satu sama lain,saling lepak-melepaki,tidakkah indah sekiranya semua penganut2 ini berkawan. Kau x payah lah fikir gejala sosial bertambahlah,buang anaklah,rempitlah.Kau ni tipikallah,orang sekarang zaman facebooklah wei! Okay,sekiranya semua penganutr ini berkawan,apa kita dapat? Yes,uniti. Bila kita bersatu kita akan kuat,sangat kuat.Bayangkan,bakal peguam,bakal doktor,bakal jurutera,bakal ass.manager,bakal ana rafael,bakal chef wan,semua bakal2 ini mempunyai hati yang satu.Haa?Setakat Amerika tu,tadahallah.Yahudi? Hmm! Celah2 jari ja wei! Tapi itu kalau kita bersatu bro.Kalau.

Penyatuan manusia memang susah,dan menghampiri mustahil.Namun ia masih logik dan tidak mustahil. Untuk menyatukan manusia,maka banyaklah persatuan-persatuan di tubuhkan,dan dengan persatuan-persatuan inilah,mencapai uniti itu bertambah sukar.Perjuangan persatuan adakalanya BS yang amat,dan mereka2 yang memegang jawatan di persatuan inilah yang membuatkan perjuang persatuan itu BS.Contoh,persatuan siswazahdin-siswazahwati yang ada. Semua aktiviti2 yang dijalankan melalui duit peruntukan yang aku rasakan ada sikit duit rakyat,hanya melibatkan mereka yang berjawatan dalam persatuan. So,mereka yang berjawatan ini sikit2 bergembira membuat lawatan2 untuk menaikkan jati diri di resort2 3 bintang pada hujung minggu,sedangkan penganut marhaen hanya melepak di kolej atau rumah sewa menonton tv3. WTF!! Takkanlah kalau kau mau enjoy2 kau kena masuk persatuan,hidup ini untuk anak muda,dan x semua anak muda berjiwa persatuan macam mat-mat belia.Fak,fak,fak dan fak! Apa fungsi persatuan siswa-siswi ni selain menghabiskan duit? Setakat handle program kecemerlangan tu,alahai~

Bagi aku,kenapa tidak persatuan2 ni buat program yang dapat menyatukan siswazahdin-siswazahwati yang ada di Universiti Melayu ni.Sebagai contoh,persatuan budak2 kejuruteraan,pergilah buat program bersama dengan persatuan budak2 Law ka,budak Business ka,budak2 Masscomm ka,bukankah program2 bersama ini dapat meluaskan hubungan,merapatkan jurang perbezaan dan menghapuskan idealisme houlier-than-thou antara fakulti. Betul x? Macam sukaneka,tp x payahlah fakulti lawan fakulti,kita tukar,kita campurkan siswazahdin-siswazahwati ini dalam satu2 kumpulan. Tidakkah indah sekiranya kau,bersama2 cewek2 dari law/medic dan boys dari engineering maen tarik tali sama2,main tiup2 tepung sama2,lari dari guni sama2,bersorak sama2,See?

Commonlah guys,kita di Universiti Melayu  ni ada 2-3 tahun ja untuk mencari kawan/kekasih/hubungan yang sememangnya penting dalam fasa kita sebagai penganut pendidikan ini dan juga penting selepas kita habiskan sijil kemahiran-diploma-degree ini. Penjalinan hunbungan yang sedemikian juga amat penting sekiranya kita telah memasuki dunia kapitalis after-graduate nnt. Kalau kau mau buat firma kejuruteraan,kau bukan setakat mesti ada hubungan dengan budak civil-elektrik-mechanical, tapi kawan2 kau dari fakulti business,law dan etc juga menjadi penting.Begitu juga sebaliknya. Tapi apa yang aku lihat di Universiti Melayu ini,perbezaa jurang antara fakulti memang besar,ambil saja kedudukan fakulit kejuruteraan dan law,memakan masa 30 minit jalan kaki. Apa yang dapat menghubungkan melayu2 yang berlainan kursus ini hanya sekiranya mereka adalah teman sekampung,budak sekolah lama,ada pertalian keluarga dan percintaan. Xdanya ada budak medic datang pada kau cakap.'hye saya budak medic,awak budak meki kan,boleh kita berkawan?' Di sini,aku harap akan adanya melayu yang muncul dengan nilai pemimpin semula jadi mcm Adolf Hitler,Che Guevara dan Nelson Mandela yang dapat menyatukan melayu2 dan mencetus revolusi di U ini dan seterusnya menjadikan hidup anak muda ini lebih awsamm!



p/s -fakta statistik yang diberikan adalah diragui,aku sendiripun was2.

Tiada ulasan: