Selasa, 26 Oktober 2010

Groupie/Scenester/Poseur/Bodoh


Baru berapa hari lalu aku pergi majlis yg kurang intelektual-gigs. Atas flyers stat jam satu,tp haram,stat dalam jam dua++ jugak.  Alah,biasalah,dah nama pun gigs. Juara Lagu ja stat on time. Macam mana scene berasaskan muzik negara kita ni mau naik,sama taraf atau up sikit berbanding  Indon,Singapore,Siam,UK,America dan Ireland(Floggin Molly besh!). Profesionalisme dan komitmen itu spatutnya ada dan harus ditanam,dipupuk,dibabap pada kepala otak kita ni,walau kita berniaga air sirap bandung atau tebu tepi jalan. Aku pun lebih kurang,sama dengan jugak. Cakap ja lebih,habuk pun tarak,tin kosong,lalang,tayar sotong,n ect.

Tapi aku datang awal,haaa.Baru kamu tahu aku ni berdisiplin.Sebelum pukul satu aku sudah sampai,walaupun aku x perform.Haha! Sebenarnya aku dtg aku mau gantung baju ja,sambil2 tu layan sikit2 la kan. Kalau dulu,mesti mau slam,sampai aku rasa tulang pelvis ak ni retak sebab ak slam salah tempat. Bodoh,awek2 tu,x mau sambut aku,menjerit macm org gila adalah. Itu dulu,skrg ni tgk2 bgitu ja lah. Ikut hati,mau ja ak mosh,slam,pogo,joget.Ish! Jangan!
Aku gantung baju,duduk.Chill out.Cerita2 mati.Senyum palsu,bila ada org yg aku knal,tp x pernah tegurpun.Such a loser. Gila boring jugak aku tyme tu,sebab dua sidekick aku x dtg. Semalam tyme maen fusal ckp mau dtg.Wei syaitan kalau ko bace ni,ko jgn senyum2 anjing sana.

Ok,dah ramai.Budak botak dah menyempitkan kaki lima.Otai dorg ada jugak,tp ada brada satu ni tgk budak2 new comer ni mcm tahi.Haha! Muka x da commercial value pun nak join gropie budak botak ni,WTF,get a life kiddo,go learn how to read Qoran.Lagi ada faedah,lg tggi dari faedah loan rumah Public Bank.
Makin ramai,dress mcm2,suma dress to kill,suma mau tunjuk kepala otak dorg ikut aliran apa,skin,metal,rock n roll,indie,hardcore n so wat eva. Aku pun dah ikut mcm dorg ni,suka melabel. Aku mcm naek segan jugak,ye lah,dah la aku pakai baju t-shirt kilang tyme ak kerja kat Fuji Kulim dulu. (warna nak hijau,fak)X kan la ak nak dressing maut,I aint no performer,im just the street businessman. Aiseh,mcm style plk frasa aku ni,(nak copy ak x kesah,x da hal punya).
Sebenarnya,aku bukan nak review event ni,nak review pun,bukan aku reti bab muzik2 ni,ya lah,influence aku Linkin Park,kan dah beza banyak tu!Cuma aku mau cerita sikit,beza org tua,dgn budak2. Ok,aku pendekkan ceritalah,aku mau cerita ttg groupie satu ni. Tyme dorg datang ja,ko tgk semua hitam,hati metal konon,ceh. Dah namanyapun groupie,mesti lebih kurg sama dengan ja kan,baik output dan input budak2 ni.
Budak2 ni smua baik,xlah buang muka,xlah muka serious xmau senyum,konexion dgn org ok, bongkak,borro,hidung kembang adalah sikit,tp aku x kesah. Tyme band line perform,ko tgk ja,muka macm mau x mau,layan jugak,diam kaku,malas masok campur d moshpit,tp ak x kesah, kalau lagu2 mcm tu x ble masok,mau buat mcm mana,tgk ja la kan.
Ok,tyme dorg perform,besh,mmg besh,ak bgga dgn band budak2 ni.dorg da perform skali dgn Ruiner,Driven Fear dan Mouthfull of Air. Energetic,crowd comm pun ok,talented mmg lah kan. Crowd pun tergoda sekali,apa lg groupie o member2 dorg yang ada sekali smua ikut mosh,band hardcore la katakan. Dalam kegilaan dan kerancakan ber-mosh,ada pergaduhan kecil. Tu lah,kalau xpaham benda2 begini,x payah join,x payah pergi lagi bagus.Ni mesti muka tertumbuk,x pun terpegang bontot.Sape x angin kalau yg x biasa tu. Sebab mangkuk rambut die kuning ala2 fentau yg mungkin ini moshpit pertamanya,band budak2 yg tgh perform ni plak terasa.  Kenapa mereka terasa?

Teori Pitaghoras aku.
Budak2 ni dah set kepala otak dorg,yang genre(janra) dorg ni kurg diterima dalam majlis campur ini. Ada jugak  ak dgr budak ni mengadu yg kalau suda campur2 ni,dorg yg metal2,hardcore2 ni kena kutuk,entah kena kutuk secara lisan atau fizikal.Alah,muzik smua sama ja,masok telinga,trus pg hati,ko suka x suka terpulang. Linkin Park rilek ja perform tyme Ozzy Less,crowd layan jugak Mike rapping. Tyme budak2 ni perform,ak kagum,muka org2 sebelah pun kagum,Si Lai pun exited,Nuar owner Studio pun ter-impress. Mau buat mcm mana kalau da budak2,lg2 mindset belum matang. Dgr lagu ttg penindasan,diskriminasi,ras,hak manusia. Tapi, lepas perform terus belah,xmau tgkpun next band perform. (apa aku merepek sial!) Perasan syg aku terhadap dorg ni mcm telah dikhianati. Kenapa terus balek???
Lepas maen trus belah! Ha! Lepas tu mcm2 lah org cakap,mcm2 lah org kutuk,mcm2 lah org fitnah. Aku pun mcm adui! Macm kalau Anelka depan tiang gol,pastu dia gentel2,shot,x gol. Itu lah beza org tua dgn budak2. Otai budak botak tu rileks ja layan smua perfomers,padahal kerja cikgu, budak2 ni nak D-beat ja. Wei universal la sikit! Sudah 2010 la! Gene Simmons pun mungkin dah layan Justin Bieber!!!

Tapi bila aku fikir2 balek,at least budak2 ni ade band,da perform bnyak tempat,ada muzik yg diperjuangkan,ceh! Aku? Babilah…

Tiada ulasan: